Collega aan het woord | Deurwaarder in corona-tijd

Over Erik

 

Erik Mulder is toegevoegd gerechtsdeurwaarder bij Hafkamp Groenewegen Gerechtsdeurwaarders in Amsterdam. Erik is sinds 1 juni 2016 werkzaam bij Hafkamp, maar al vanaf 1998 actief in de deurwaardersbranche. Hij is gestart als dossierbehandelaar, vervolgens opgeklommen tot vestigingsmanager, maar heeft uiteindelijk toch gekozen om de deurwaardersopleiding te volgen.

 

Maatschappelijk betrokken

Naast zijn werk als toegevoegd-gerechtsdeurwaarder is Erik graag maatschappelijk betrokken. Zo geeft hij al 10 jaar les aan jongeren tussen de 16 en 20 jaar die moeilijk met hun geld kunnen omgaan. Hij leert ze waar de valkuilen liggen en hoe ze verstandig kunnen omgaan met eventuele schulden en betalingsverplichtingen.

 

Hoe zie jij de rol van een (moderne) deurwaarder?

Ik zie de rol echt als een partij tussen de schuldeiser en schuldenaar, een mediator. Een expert in het vakgebied die ter plekke kan bepalen wat de beste oplossing is. Ik haal het meeste voldoening uit mijn werk als ik mensen met schulden kan helpen, zonder de belangen van de opdrachtgever uit het oog te verliezen. Soms zijn deze belangen tegenstrijdig, daarom is persoonlijk contact zo belangrijk. Ik kom graag bij mensen thuis, zodat ik de situatie goed kan inschatten, om vervolgens gericht advies te geven. Daarnaast ben ik geboren en getogen in Amsterdam. Ik ga vaker bij mensen langs met de fiets, dit wordt enorm goed ontvangen, zo creëer je gelijk een bepaald vertrouwen.

De rol van een gerechtsdeurwaarder verandert dus in mijn optiek. Wij gaan steeds meer de sociale kant op. Opdrachtgevers vragen dit ook in meerdere mate van de deurwaarder. Zo werk ik veel voor Waternet, in Amsterdam. De werkwijze van Waternet sluit perfect aan bij die van mij en die van Hafkamp Groenewegen. Wij zoeken proactief sociale betaaloplossingen die op lange termijn resulteren in een tevreden klant-debiteur en opdrachtgever.

 

En toen kwam corona.. Welke invloed heeft dit op jouw werk?

Ik haal mijn werkplezier uit het persoonlijk contact met mensen. Normaliter kom ik ergens binnen en heb ik de tijd om een uitgebreid gesprek met de debiteur te voeren. Door alle maatregelen die nu van toepassing zijn, heb ik het persoonlijk contact ingeruild voor contact via de intercoms en brievenbus. Het is nu lastig om het verschil te maken met een persoonlijke aanpak. Je wil de boodschap goed overbrengen en mensen helpen, maar we nemen de maatregelen erg serieus. We moeten aan onze eigen gezondheid en die van de mensen om ons heen denken.

 

Hoe zien jouw huisbezoeken er nu uit dan?

Ik kan nu meer bezoeken doen en men is nu vaker thuis, maar ik mag niet binnenkomen. Hierdoor is de kwaliteit van de bezoeken wat lager. Als ik in gesprek kan met een debiteur en ik mag naar binnen komen, dan kom ik vaak tot mooie oplossingen. Door een sociale en persoonlijke aanpak, creëer je vaak vertrouwen en commitment, betalingsregelingen zijn dan vaak geen issue meer. Ditzelfde commitment is lastig te krijgen via een intercom of brievenbus. Mensen blijven ook liever niet te lang aan de deur staan om te praten, aangezien het vaak over gevoelige onderwerpen gaat. We gaan hier graag discreet mee om.

 

Hoe maak je als deurwaarder in deze tijd dan een verschil?

In alle eerlijkheid: het is nu lastiger. Maar toch zoek ik nu alsnog de aanpak die het beste bij mij past en waar klant-debiteuren en opdrachtgevers ook profijt van hebben. Het contact zoek ik nu veel via o.a. whatsapp en andere digitale kanalen. Ik ben van ’s ochtends tot en met ’s avonds te bereiken. Ik heb nu vaker mensen die willen betalen, die stuur ik een betaalverzoek via de app en dit werkt! Daarnaast werk ik vaker op zaterdagen, om de mensen die door de weeks niet veel thuis zijn overdag toch nog persoonlijk te kunnen benaderen.