Hoe ziet het traject eruit?
Het uitgangspunt van onze werkwijze is de betalingsachterstand van uw klant-debiteur om te zetten in een betaling zonder dat wij onnodige kosten maken voor u en de klant-debiteur. Het incassotraject bestaat uit de onderstaande fases.
De minnelijke fase
In de minnelijke fase zoeken wij zo snel mogelijk persoonlijk contact met de klant-debiteur. Na ontvangst van de opdracht sturen wij de eerste sommatie per brief en/of per mail naar de klant-debiteur. Hierin schrijven wij de incassokosten aan. Kort hierna start ons klant contact center met belpogingen op verschillende dagdelen om op een respectvolle manier betaling aan te sporen.
Doordat wij persoonlijk contact leggen met uw klant-debiteur kunnen wij u snel perspectief geven op het betaalmoraal van uw klant-debiteur. Vaak lukt het om in de minnelijke fase uw klant-debiteur te laten betalen, of treffen wij, in overleg met u, een betalingsregeling.
De gerechtelijke fase
Lukt het niet om uw vordering minnelijk te incasseren, dan kunt u de stap naar de rechter nemen. Deze stap brengt vaak kosten met zich mee, daarom ontvangt u van ons altijd een onderbouwd advies over de te nemen vervolgstappen en de verwachte slagingskans.
We verzorgen de dagvaarding voor u en staan u bij in de gerechtelijke procedure. Hierin verzoeken we de rechter om de klant-debiteur te veroordelen tot betaling. Met de uitspraak van de rechter (vonnis) kunnen wij maatregelen nemen om betaling af te dwingen.
De executiefase
Als wij het vonnis van de rechter hebben ontvangen starten wij het executietraject. In dit traject heeft de deurwaarder exclusieve bevoegdheden om alsnog een betaling tot stand te laten komen. Zo kunnen wij beslag leggen op o.a. een bankrekening, inkomen, een auto, inboedel of onroerende zaken.