Incassoprocedure starten

Wanneer een factuur onbetaald blijft, wilt u snel en effectief handelen zonder de relatie met uw klant te schaden. Ons doel is om de betalingsachterstand van uw klant-debiteur om te zetten in een betaling, zonder onnodige kosten voor u en uw klant.

Onze werkwijze is gebaseerd op een sociale en oplossingsgerichte benadering, waarbij we uw vordering op een professionele en respectvolle manier innen.

Hoe ziet het traject eruit?

Het incassotraject bestaat uit de onderstaande fases. 

R

De minnelijke fase

In de minnelijke fase zoeken wij zo snel mogelijk persoonlijk contact met de klant-debiteur. Na ontvangst van de opdracht sturen wij de eerste sommatie per brief en/of per mail naar de klant-debiteur. Hierin schrijven wij de incassokosten aan. Kort hierna start ons klant contact center met belpogingen op verschillende dagdelen om op een respectvolle manier betaling aan te sporen.

Doordat wij persoonlijk contact leggen met uw klant-debiteur kunnen wij u snel perspectief geven op het betaalmoraal van uw klant-debiteur. Vaak lukt het om in de minnelijke fase uw klant-debiteur te laten betalen, of treffen wij, in overleg met u, een betalingsregeling.

R

De gerechtelijke fase

Lukt het niet om uw vordering minnelijk te incasseren, dan kunt u de stap naar de rechter nemen. Deze stap brengt vaak kosten met zich mee, daarom ontvangt u van ons altijd een onderbouwd advies over de te nemen vervolgstappen en de verwachte slagingskans.

We verzorgen de dagvaarding voor u en staan u bij in de gerechtelijke procedure. Hierin verzoeken we de rechter om de klant-debiteur te veroordelen tot betaling. Met de uitspraak van de rechter (vonnis) kunnen wij maatregelen nemen om betaling af te dwingen.

R

De executiefase

Als wij het vonnis van de rechter hebben ontvangen starten wij het executietraject. In dit traject heeft de deurwaarder exclusieve bevoegdheden om alsnog een betaling tot stand te laten komen. Zo kunnen wij beslag leggen op o.a. een bankrekening, inkomen, een auto, inboedel of onroerende zaken.

Vordering op een consument
Heeft u een vordering op een particulier/consument dan dient u eerst een correcte 14-dagenbrief te sturen. Deze brief is wettelijk verplicht om te versturen en hierin zegt u de incassokosten aan. Deze kunt u via onze calculator berekenen. Na het verstrijken van het 14-dagen termijn kunnen wij het incassotraject opstarten.

Vordering op een bedrijf
Heeft u een vordering op een bedrijf, dan kunt u direct na het verstrijken van het betaaltermijn de vordering uit handen geven. Wij verhogen het bedrag met de door u overeengekomen incassokosten. Indien hier niets over is afgesproken hanteren wij de staffel vermeld onder lid 17.2 in ons reglement tarieven.

Wie betaalt de incassokosten?
De incassokosten worden in rekening gebracht bij de klant-debiteur. Indien alleen het verschuldigde bedrag of een gedeelte hiervan betaald wordt zullen wij de verschuldigde incassokosten verrekenen met het geïncasseerde bedrag.

Bereken je incassokosten

Onze voordelen

Onze benadering naar uw klant-debiteur is correct maar kordaat. Gedurende het incassotraject behouden wij de regie en ontzorgen wij u waar het mogelijk is. 

R

Specialisten

Onze incassomedewerkers zijn echte specialisten werkzaam in brancheteams. Zo wordt uw vordering behandeld door iemand die kennis heeft van uw branche en type vordering.

R

Korte intensieve trajecten

Wij hanteren korte en intensieve minnelijke incassotrajecten. Daarbij streven wij naar een succesvolle afronding van het incassotraject zonder de bijkomende kosten van een gerechtelijke procedure. Binnen maximaal 4 weken heeft u duidelijkheid omtrent de verhaalbaarheid in het minnelijke traject.

R

Neuraal netwerk

Wij beoordelen de kans op verhaal voor uw vordering mede op basis van de score die wordt afgegeven door het neurale netwerk, dat wij hebben geïmplementeerd in de dossieradministratie. Dankzij de inzet van het netwerk beperken wij de kans op onverhaalbare kosten en loopt u als opdrachtgever aanzienlijk minder (kosten)risico.

R

Persoonlijk contact

Al onze acties zijn gericht op het verkrijgen van persoonlijk contact. Dit zorgt namelijk voor optimaal rendement tijdens het incassotraject. Wij stimuleren uw klant-debiteur tot betaling en bieden daarbij optimaal betaalgemak.

R

Altijd actuele informatie

Via ons opdrachtgeversportal kunt u 24/7 online al uw zaken inzien en regelen. Zo bent u real-time op de hoogte van de status van uw dossier(s). Daarnaast heeft u via het portal een direct lijntje met uw vaste dossierbehandelaar.

Heeft u hulp nodig ?

Alles wat je moet weten vind je in onze FAQ

Translate »