De tuchtrechter tikt de deurwaarder op de vingers als hij de schuldenaar onvolledig informeert over de mogelijkheid om een betalingsregeling te treffen. Lees hier verder om te vernemen waarom de Kamer voor Gerechtsdeurwaarder tot deze beslissing komt.
Als in een exploot of brief van een gerechtsdeurwaarder onder het kopje “Kunt u niet in één keer betalen?” is vermeld: “Probeert u dan een betalingsregeling met ons af te spreken. U kunt via [ ] een regeling met ons treffen. Voor het treffen van een regeling mag u ook het formulier op onze website invullen: …”, wordt de schuldenaar op het verkeerde been gezet.
Een betalingsregeling is weliswaar een gunst van de opdrachtgever en geen recht van de schuldenaar, maar deze tekst geeft de indruk dat het altijd mogelijk is een regeling te treffen.
Als de schuldenaar om een betalingsregeling verzoekt en deze toch wordt afgewezen, omdat de schuldenaar niet mee akkoord gaat, handelt de deurwaarder klachtwaardig. De schuldenaar is onvolledig geïnformeerd over de mogelijkheid om een betalingsregeling te treffen.
Op zich is het een goed streven om in begrijpelijke taal te communiceren, maar dan moet de gebruikte tekst geen mededelingen bevatten, die de werkelijkheid niet (geheel) juist weergeven, waarbij de indruk wordt gewekt dat hoe dan ook een betalingsregeling getroffen kan worden. Het ligt daarom op de weg van de deurwaarder om de tekst aan te passen, waarbij duidelijk wordt dat er alleen onder bepaalde voorwaarden, zoals bijvoorbeeld instemming van de schuldeiser, een betalingsregeling mogelijk is (zie Kamer voor Gerechtsdeurwaarders 24 april 2024, TGDKG:2024:26).