Hoe ziet een correcte 14-dagenbrief eruit?

Een 14 -dagenbrief is een wettelijk verplichte aanmaning die u moet versturen als uw klant-debiteur een consument is.  Maar waar moet deze 14-dagen brief aan voldoen volgens de wet? 

De 14-dagenbrief

De 14-dagenbrief kunt u gebruiken als laatste aanmaning voordat u uw vordering uit handen geeft aan een gerechtsdeurwaarder. U geeft hier uw klant-debiteur een laatste kans om te betalen zónder dat bijkomende (incasso)kosten in rekening worden gebracht. U geeft uw klant-debiteur 14 dagen de tijd (vanaf ontvangst van de brief) om alsnog aan de betaalverplichting te voldoen. 

Wat zijn de wettelijke vereisten?

De 14-dagenbrief mag er uitzien als uw eigen aanmaning, echter bent u verplicht om de onderstaande informatie in de brief te verwerken:

  • U geeft aan dat uw klant-debiteur nog 14 dagen heeft om zonder bijkomende kosten te betalen na ontvangst van de brief. 
  • U zegt de buitengerechtelijke incassokosten aan. Deze worden in rekening gebracht indien er niet binnen  14-dagen betaald wordt.
  • Houd met uw administratie rekening met de dagen dat er geen post wordt bezorgd, zoals zondagen en feestdagen. 

Wat zijn de gevolgen als u geen (correcte) 14-dagenbrief stuurt?

Dan kan de rechter bijvoorbeeld de incassokosten afwijzen. Dit betekent dat uw deurwaarder deze niet vergoed krijgt. Vaak betekent dit dat u als opdrachtgever de incassokosten dient te vergoeden. 

Voorbeeld 14-dagenbrief

Bent u niet BTW-plichtig, dan dient u de nog het BTW bedrag over de incassokosten in de brief vermelden.

Download hier een voorbeeld 14-dagenbrief.

Download